Från depp till pepp

Hej gänget!
Idag är det fredag, aka veckans bästa dag. JAHARÅ!
 
 Så, har du en dålig dag? Är du allmänt otaggat på livet? Här kommer mina bästa tips för att vända en dålig dag, ett dåligt humör, ett deppigt sinne 
(OBS: detta gäller _EJ_ vid tex en depression, en ångestattack eller liknande, utan mer... vardagsdepp. Vill inte på något sätt förmedla att ångest går att lösas med att typ sminka sig och lyssna på peppig musik, men det här är smågrejer jag applicerar i min vardag för att göra livet enklare när det känns svårt/deppigt. Ok.)
 
  • Styr din outfit. Styr ditt face. Styr ditt hår.
    Sätt på dig jävligt snygga kläder men - mycket viktigt - något du är bekväm i. Något som har inverkan på ditt humör, som får dig att känna dig som en gladare najsigare person. Har du ledsna ögon, smörj in dig med niveas 29-kronors-kräm (räddat mitt liv) och dra på lite mascara. Viktigast av allt kanske: ha nytvättat hår. Om du inte är som jag och hur ditt hår luktar o känns är essensiellt - skit i det. Ha håret hur fan du vill.
  • Styr bra musik.
    Lyssna på PEPPIG musik men - mycket viktigt - musik som inte provocerar. Ibland när jag är ledsen och bestämt ska ändra på det genom gladmusik kan jag istället bli ARG. Alltså verkligen provocerad. En bra grej att skapa en safe lista på spotify eller soundcloud eller var du nu konsumerar musik. En lista du kan sätta på dagar då apatin slår dig. 
  • Styr det sociala.
    Att få stöd, pepp och uppmuntran från människor runt en är en mycket bra grej. Ring en kompis, sms:a din morfar, hångla upp din tjej, krama din kille, le till en främling på gatan och möts av ett leende tillbaka. Är du en introvert person som hämtar energi inifrån - peppa dig själv. Skriv, prata framför spegeln, tänk positiva tankar (å gud NÄR blev detta inlägg som taget ur en självhjälpsbok?). Men allvarligt, hämta energi från folk runt dig eller folket i dig. 
  • Styr god mat.
    UNNA DIG! Kanske bästa grejen att säga. uuuunna digggg. Baka nåt, laga din favoriträtt eller om apatin inte tillåter det - beställ hem pizza, gå ut o köp choklad. Göre bara. 
  • Styr en lista.
    Listor är bra. Listor är bäst. Skriv en lista på grejer du har att se fram emot, grejer du älskar, grejer du hatar. Saker som är kul, saker du vill göra. Skriv en fucking lista. 
  • Styr träning.
    Träning ger endorfiner. Träning gör dig gladare. Punkt. Gå till gymmet, ställ dig o dansa i ditt vardagsrum till din bästa musik, ta en springtur. Pallar du inte svettas - ta en enkel promenad i rask takt. Seriöst gör detta. Jag VET att typ det sista man vill när man är deppig är att träna. En onsdagskväll (på onsdagar spelar jag tennis) var jag helt sanslöst deppig och satte mig (läs: la mig i en hög) på golvet o ba JAG VÄGRAR ÅKA TILL TENNISEN VILL SOVA varpå Murre satte på Rocky-soundtracket och drog mig upp, kollade in i mina ledsna ögon och sa My, nu åker du till tennisen. Du kommer må SÅ mycket bättre efter det. Jag fick en kick av musiken, en kick av honom och en kick när jag svettig lämnade tennislokalen 2 h senare. 
  • Styr ditt sinne
    OK, det här är svårt. Men, det här är en grej jag upptäckt nyligen funkar hälften av gångerna jag mår kasst. Jag tänker: vill jag må dåligt? är svaret ja, då embrace:ar jag det och grottar ner mig i min depp. Jag stannar inte i apatin, jag går ner i allt som känns skit. Lyssnar på ledsen musik, försöker gråta, skriver om allt som gör ont etc etc. Är svaret NEJ, då tänker jag: OK, du vill inte må dåligt My, så styyyr detta. DU har makten. Det är bara du som bor i ditt huvud. Nu tar vi tag i den här deppen, nu vänder vi den. Och så gör jag något av ovanstående, med VILJAN att må bättre. - Mycket viktigt - att viljan finns där. Annars blir allt bara löjligt.
 
Om detta inte hjälper, embrace:a din depp. Grotta ner dig i det. Ibland pallar man bara inte vända det. Kanske inte ens VILL. Och det är okej! Imorgon blir en bättre dag. Puss ni är bäst. 
/M
Hjärnknaset, Tips | |
#1 - - Anonym:

tack tack tack tack <3333

Svar: Tack själv <33/My
nathalie & my

#2 - - Anonym:

Om man är deprimerad - får medicin och terapi - hur länge dröjer det till det släpper? Eller när är man "tillbaka"? Eller kommer man aldrig tillbaka?

Svar: Det är ju väldigt individuellt från person till person, jag vill inte säga något som är allmängiltigt. För det finns nog inget sånt. Men för mig tog det cirka en månad innan jag kände skillnad av medicinen, och väldigt mycket längre innan det kändes helt bra. Men om man får medicin som funkar och bra terapi så tar det inte alltför lång tid. Kan skriva ett längre inlägg om det här! Bara depression liksom. (Baserat på egna erfarenheter). Kram!/My
nathalie & my

#3 - - Anonym:

Har du/ni ingen peppig fest-playlist man kan lyssna på???:)

Svar: Absolut! Det kommer!!!
nathalie & my

Upp